جرى أيه يا زيزي؟

جتلي ردود أفعال عديدة على البوست الأخير و كتير من صحابتي كلموني و سألوني أنتي كويسة أيه حصل ايه و حقيقي أنا أي ام فري تتشت من كل اللي سأل و حاول يساعد. باشكركوا من قلبي و من جلكوش في حاجة وحشة أبدا
بس قبل أبدأ الكلام باهني كل قراء بمناسبة الشهر الفضيل و بادعي ربنا يستر كل البنات و نصحيتي لكل بنت نمسك نفسنا شوية في رمضان و مافيش داعي لاستفزاز مشاعر الناس فاللي خلاص مش قادرة تمسك نفسها و إن كانت فاعلة و لا مفر تاخد كورنر و تتخفي! زي ما النبي كان بيقول إذا بليتم فاستتروا يعني مافيش داعي تبقي عاملة مصيبة و وشك ما يبقاش فيه نقطة دم! نراعي مشاعر الناس  
التانية خصوصا أن في تندنسي اليومين دول في عدم احترام الدين. يمكن يكون
ده نتيجة من اللي بيعملوه السلفيين؟ مش عارفة بس في أي حالة ما ينفعش يكون رد الفعل هو التوتل ديسريسبكت للدين. يجب أن نفصل أي دين عن ممارسيه أو كده وي رسك أن كل ممارسة دينية هتبان لينا بس بجوانبها السلبية. الدين مكون أساسي في شخصية الإنسان، رضينا أم لم نرضى - الفرق أن احنا نأبروش الموضوع بشيىء من العقل و الاستنارة. على أي حال ارجع و انبه البنات خفوا الدوز شوية
المهم أني حبيت في الكام بوست الأخير الفت النظر لمواضيع أساسية و تكاد تكون الشغل الشاغل لكثرين و منهم أنا. يعني في حاجات كلنا بنمر بيها و لكن هى الأشياء المسكوت عنها في الجي سوسايتي
كل واحدة تعملي فيها خضرة الشريفة و ما تيجي سيرة الس تي ديز تقولك ايه القرف ده! شوفتي يا روح أمك؟؟ كل واحدة سكشولي أكتف معرضة لل اس تي ديز من أول قمل العانة لحد الزهري فا ما بلاش الحركتين دول و خلينا ناس واقعيين

بدل ما يبقى فيه تول دينيل لحاجة مهمة خطيرة وي كده ليه ما يبقاش فيه وعي أكثر و ليه ما يبقاش فيه نوع من السبورت لكل كوانين مصر؟
هيجرى ايه في الدنيا لو صحبتك عملت سكس مرة و جلها كلاميديا أو سيلان؟
كون الأمراض ديه بتنتقل أساسا عبر العملية الجنسية لا يعني إطلاقا أن صحبتك شرموطة أو رخيصة أو بنت لووس و واقعة
كل اللي بيعنيه أن صحبتك مور سسبتبل للمرض ده مش أكثر
جه حظ أبوها النحس أن هي معرضة أكثر منك للمرض ده
أنا على يقين أن كل واحدة بتقرا البوست ده ليها تجربة مع اس تي دي أو أكثر و لو ماكنش عندها أتحدى أن لو احنا أخدنا عينة من دمها مش هنلاقي على الأقل تلات أربع أمراض هي حاملة ليهم و مش عارفة (على سبيا المثال فيروس ايتش اس في و فيروس ايتش بي في يحملوه 70% من البشر)ده لا يعني أن هي شرموطة و لكن ما ينفعش يكون البعد الأخلاقي هو الفيصل في حاجة زي كده
طبعا أنا عارفة أن فيه كام واحدة بنت قحبة هتقعد تقول "هو انتي ايه اللي خلاكي تغيري رأيك؟؟ هه؟؟ أكيد أنتي جالك اس تي دي عشان كده عاملة تقول لازم يبقى فيه سبورت و اندرستانديج و كده" و ردي على البنات ولاد القحبة دول لأ أنا مش منافقة و لا أنا كل ساعة برأي و لا أني كنت بنادي بحاجة و دلوقتي بنادي بعكسها، لأ أنا لسه عند رأي أن أحسن لأي واحدة أن هي تبقى في علاقة مينجفول على أن هي تبقى ماشية مع كل رجالة البلد
أن خناقتي الدائمة مش ان البنات ما تعملش سكس في المجرد و لكن على الأقل يبقى فيه نوع من الإنسانية في الموضوع و ما أظنش أن كلامي عن الخروج من الصمت الرهيب اللي محوط ال اس تي ديز عكس كده
بالعكس أنا من إيماني (و أنا بنت مؤمنة مؤمنة مؤمنة) أن من حق كل بنت (وباي بنت أي مين ولد) السبورت و الريسبكت اللي تستحقه لازم يبقى فيه صراحة و تقبل لمواقف (و في بعض الأحيان طرائف) اللي أي واحدة معرضة ليها
احنا (مش المجلة التشيزي) كجزء من مجتمع لا يعطي أي نوع من السبورت لأقلية منهرفة زينا لازم احنا اللي نوفر السبورت و الاندرستاندنج ده
مايبقاش قرف كون احنا أقلية و كمان فوقيه قرف واحدة بنت ستين كلب تقعد تقولك آه ديه عندها اس تي دي تبقى هي شرموطة و رخيصة و  تفتكر نفسها الفيرجن ماري
كس أمك

تلاقيها هي أصلا اللي دايرة على حل شعرها و نايمة مع نص السوسياتي
أنا لما كتبت الكام بوست الأخير أنا لا أكذب و لا أتجمل و ديه مش حملة لتحسين صورة زيزي بعد إصابة انفورتشونت في الملاعب
إطلاقا
أنا زي أي بنت عند هوس و حالة رعب من الإصابة بالكوكتيل الفظيع أوف اس تي ديز اللي معرضة ليه أي بنت شاذة (و باي بنت أي مين ولد)و اللي في بلد زي بلدنا يبعرضك للقيل و القال و ذل السؤال و أن البنات تنهش فروتك و تسوء سمعتك و أفكتفلي تنهي يور جاي كارير
ولأني مؤمنة (تاني بكررها) بأن لازم كل بنت (و باي بنت أي مين ولد) تفتح كارتها قصدي قلبها و تكلم
و لا هو الكلام يبقى عن تشويه سمعة الناس و الطعن في اعراضهم؟
اللي حاوت أعمله في الكام بوست الأخير هو الخروج عن الصمت ده و أن احنا تنكلم بصراحة عن واقع موجود و معايش و حاجة فعلا تستدعي القلق و الخوف و بتفرض في الكثير من الأحيان حالة من النفي و الإبعاد و شعور قاتل بالوحدة و العار
و على رغم أن ده فعلا ساوندز لايك فيلم عربي من الستينيات في قمة السينيما الواقعية إلا أنه كوندشن موجود و ماينفعش نتجاهله أو نقول أن ده ما بيحصلش للناس المحترمة
 شوفتي؟
على رغم من أن تجربة أي اس تي دي تجربة مؤلمة و مؤرفة و يشوبها الكثير من الروع و بتفرض على الشخص حالة من العزلة و الصمت و تبقى الواحدة مننا مش عارفة تروح فين و تقول ايه لمين إلا أن أنتي هتفاجأي  ببعض الريأكشنز اللي هتلاقيتها من صحابتك و الناس اللي حوليكي
اللي تعرف حد يعرف دكتور كويس، اللي تبترع تيجي معاكي عند الدكتور، اللي تقولك أن ذا ورست جدج ويل بي يورسلف أند سو أون
 بجد هتعرفي معادن الناس اللي حوليكي من  مواقف زي كده
لأن الجسد أز ايه سايت أوف بولتيكل ، سوشل أند مورل كونتنشن من المستحيل أن حاجة زي كده ما تفتحش الباب على مصرعيه أن كل من هب و دب تو كليم حق الرد و التدخل و الجدجمنت
و أنا من مكاني هذا بفتح الباب و بأكد أن زيزي مش البنت اللي تخاف من المواجهة! أنا أقول للأعور أنت أعور في عينيه و ما يهمينيش و في نفس الوقت أنا لو غلطانة أخذ بالجزمة و ما افتحش بقي
بس اللي ليه عندي حاجة ييجي كده و يوريني نفسه! برينج أت أون يا روح أمك

Comments

Anonymous said…
الحقيقة أنا كمان قلقت عليكي بس إن شاء الله سليمة

مهم جدا موضوع إننا نكسر الصمت عن الأمراض المنقولة جنسيا ده لأن عدد كبير مننا جاله حاجة لكن مش بيقول لحد وكأنها عار وفضيحة

حاجة طبيعية جدا إن الواحد يجيله مرض جنسي طول ماهو بيعمل سكس مع أشخاص مختلفين وأنا مع الحرية الجنسية تماما لكن في نفس الوقت لازم نساعد إن يكون في وعي ومساندة بيننا وبين بعض

أنا قررت من فترة إني هتكلم عادي عن الأمراض اللي جتلي عشان أكسر الوصمة وأوري الناس أنه عادي يكون جالك مرض في يوم من الأيام


شكرا إنك فتحت الموضوع ده
Ahmad Moez said…
زيزي امتياز، احنا فعلا لازم يكون عندنا سبورت انيشياتيف عشان البنات اللي بتجيلها اس تي ديز، و ده مش معناه بس مجموعة من الدكاترة و بس، لكن ده يكون جزء من ثقافة الجاي كوميونيتي هنا ف مصر، لأن الثقافة السايدة دلوقتي هي ان اللي يجيلها اس تي دي تبقى بنت واطية و مينفعش نصاحبها(بمعنى نكون فريندز مش نصاحبها ف السرير)، و ده للأسف بيخلي بنات كتير تتكسف تتكلم و ده بينشر الأمراض أكتر و بيخلي نسبة أكبر يبقى عندها القلق و الخوف ده
Anonymous said…
Less personal, and more critical, would be appreciated.
Having said that: It is good to open the subject, yet, if it was less personal and it could invite more people to share, to think, to react.
Now, it is just a lot of personal information about someone, that instead of helping you open, it sort of gets you busy thinking about that person..
E said…
To third anonymous, it is personal. The personal is the political.
This is not a forum for STD awareness and prevention.
This is my personal blog, and its there for entirely selfish reasons.
I only articulated an experience that I felt a lot of people go through and would not talk about it for fear of being judged.
And thats the reason why I wrote this post, to face my own fear of being judged.
If you were expecting a critical survey of STDs among the gay community then I suggest you consult the UN HIV program, not a personal blog.

Moez, you are an angel :)
Thank you x

To first anonymous, مرسي يا روحي، تسلملي
أنا حسيت أن الموضوع حواليه علامات استفهام كثيرة و صمت غريب مش مفهوم. لازم كل اللي اتعرض لحاجة زي كده و ربنا كتبله الشفاء أنه يساعد في نشر التوعية عن الأمراض المنقولة جنسيا (أت ساوندز سو ويرد أن أرابك!) علشان الكل يبدأ يغير الاتتيود بتاعه اتجاه حاجة مهمة زي كده
مرسي تاني و أنا شاكرة اهتمامك
:)

Popular Posts